Samuel Fischer - IOFFICE

Från receptionist till finalist

Samuel Fischer, account manager på Ioffice, är en av finalisterna i kategorin “Årets Säljare” i “Årets Coworkin Awards”. Han började på Ioffice som receptionist och har idag ansvar för all uthyrning av Ioffice lokaler. Han berättar vad han tror är nyckeln till att lyckas som säljare och som företag.

Hur känns det att vara finalist i kategorin "Årets Säljare"? 

– Det känns givetvis roligt! Jag ser det som ett kvitto på att hårt och noggrant arbete lönar sig och leder till nöjda och långvariga hyresgäster! 

Varför tror du att du är en av finalisterna i denna kategori? 

– Självklart är det en kombination av flera faktorer. För det första trivs jag exceptionellt bra i min roll. Operativt sett åläggs jag stort ansvar och ges möjlighet att påverka, vilket i sin tur gynnar min personliga utveckling. Nycklarna till min utveckling och mina resultat har till stor del varit min passion och starka vilja att kontinuerligt utvecklas och förbättras, vilket över tid genererar goda resultat. 

Berätta mer om dig och vad du gör i din roll på Ioffice! Vad är dina ansvarsområden? 

– Jag är idag Account Manager på Ioffice. Det innebär ett stort ansvar då jag praktiskt sett ansvarar över all uthyrning av våra dryga 30 000 kvadratmeter, fördelat på tio adresser i både Stockholm och Göteborg, med än mer tillväxt att vänta under årets gång. 

– Utöver det arbetar jag mycket med att vårda goda relationer med befintliga hyresgäster. Det gör jag primärt genom att hjälpa bolagen i expansiva faser, men även när bolag har ett behov av att minska sin kontorsyta. Jag ser ett enormt stort värde i den kundnytta och flexibilitet vi har möjlighet att erbjuda dessa bolag.

Vad är det roligaste med ditt jobb? 

– Jag kan nämna en massa saker, men för att vara så konkret som möjligt väljer jag ut tre. Det första är att ständigt ställas inför nya utmaningar och lära mig hantera dessa för att därefter tillämpa eventuella lärdomar i nya case och se en tydlig utveckling i utfallet. 

– Det andra är att träffa olika typer av personer och bolag och lära av dem. Det förbättrar min förmåga att finna ännu mer flexibla och kreativa lösningar, som jag tar med mig till framtida case. 

– Och det tredje är möjligheten till att klättra inom bolaget. Jag började på Ioffice som receptionist likt majoriteten av mina kollegor och har därefter getts möjligheten till att ta steg för steg. Jag ser fortsatt en stor möjlighet att växa inom bolaget och på sikt ta ännu större ansvar än det jag har idag.

Vad tycker du är det absolut viktigaste för att bli en duktig uthyrare/säljare inom coworking? Vilka tips skulle du ge någon som var helt ny i rollen och branschen? 

– Det är otroligt viktigt att lyssna på varje bolags behov, att vara genuint intresserad att hjälpa varje person och bolag att hitta rätt lösning. Sist men inte minst, var noggrann i alla steg i försäljningsprocessen. Jag lägger personligen även stor vikt vid att svara snabbt och att vara tillgänglig. Något nuvarande och potentiella hyresgäster uppskattar väldigt mycket!

Berätta om vad som hänt på Ioffice under året som gått? 

– I denna fråga vill jag betona Ioffice och vårt fantastiska team, som har möjliggjort det som blev 2023 års tema – expansion! Ioffice-teamet har växt från 19 personer till över 50 personer, där varje individ verkligen har bidragit till att göra Ioffice bättre på sina egna sätt. Det är ett tydligt bevis på den utvecklande arbetsmiljö som företaget erbjuder. 

Hur var medlemstillväxten under 2023? Några stora händelser? 

– Vi har upplevt en jämn tillströmning av medlemmar med över 300 tillträdande företag. Dessutom har vi öppnat tre anläggningar med en sammanlagd yta på över 10 000 kvadratmeter och undertecknat avtal för ytterligare tre anläggningar.


Vad för spännande händer på Ioffice under året som kommer?
 

– Massor! En betydande del av vårt arbete rör våra expansioner både i Stockholm och Göteborg. Den 1 mars öppnar vi vår första anläggning utanför Stockholm, i centrala Göteborg, i den anrika Navigationsskolan. Och vi fortsätter även vår tillväxt i Stockholm med vårt kommande flaggskepp på Sveavägen 34. Det är inte bara är framstående inom ramen för Ioffice utan även med hänsyn till utbudet av coworking-anläggningar i Stockholm. 

Vad har ni mer för planer?

– Vi planerar att utöka våra nuvarande anläggningar genom att addera tre till fyra våningsplan under året. Vi utökar också vårt tjänsteutbud med caféer och ett medlems-exklusivt gym för våra hyresgäster. En personlig favorit är gymmet som täcker över 300 kvadratmeter med en dedikerad sal för gruppträning.

Hur tror du coworkingåret 2024 kommer att bli? 

– Vi tror på en fortsatt ökad konvertering av bolag som sitter på egna lokaler som flyttar till coworking. Den procent av det totala kontorsbeståndet som idag fyller coworking-kvoten tror vi kommer öka. Inför våra kommande nyetableringar har vi märkt av en skillnad i bemötande och resonemang från fastighetsägarna i hur man ser på coworking. Idag ses vi som en attraktiv hyresgäst som erbjuder ett attraktivt tjänsteutbud för en hel fastighet. 

Vad kommer vi se för trender och utveckling under året? 

– Vi befinner oss i tider där premium och överdådiga tilläggstjänster blir allt mindre eftertraktat. Men vi på Ioffice står oss fortsatt starka i att attrahera en stor mängd bolag, i olika storlekar, från olika branscher. Mycket tack vare att man hos oss ges mycket yta för pengarna i moderna och representabla miljöer. Som hyresgäst får man även en hög servicenivå och relevant serviceutbud inom ramarna för vårt klockrena full service-koncept.

Vi på Workaround tackar Samuel för intressanta insikter och tankar om sitt och Ioffice arbete och branschens utveckling i stort och ser mycket fram emot att träffas på prisutdelningen för “Årets Coworking Awards 2023” den 6 mars.

Här kan du läsa mer om Workarounds initiativ Årets Coworking Stockholm, dess olika kategorier och tillvägagångssätt. 

Här kan du läsa mer om Ioffice.

Workaround