Smart teknik har tagit Arena till finalen

Återbrukade skrivbord, toaletter som spolas med regnvatten och smart teknik som läser av hur rummet används för att spara resurser. Det är några av anledningarna till att Vasakronans coworking koncept Arena har tagit sig till en finalplats i kategorin “Årets mest hållbara” i “Årets Coworking Awards”. Vi fick en pratstund med Madeleine Rudefors, som är chef för konceptet i Stockholm, om hur de jobbar för att minska sin klimatpåverkan.

– Hållbarhet är något som genomsyrar alla tjänster och erbjudanden som Vasakronan tillhandahåller, säger hon.

 

Hur känns det att vara finalist i kategori "Årets Mest Hållbara"?

– Det känns verkligen roligt. Hållbarhet är ett av Arena och Vasakronans viktigaste fokusfrågor.

 

Varför tror ni att ni är en av finalisterna i denna kategori?

– Hållbarhet är något som genomsyrar alla tjänster och erbjudanden som vi på Vasakronan tillhandahåller, däribland vårt coworking koncept Arena. Bara att dela på resurserna är hållbart. Men vi försöker också hela tiden titta på hur vi kan vara med och bidra till minskad klimatpåverkan och hur vi kan ha en positiv inverkan på människorna som befinner sig på Arena.

 

Vad anser du att "det hållbara kontoret" betyder? 

Just att vi är effektiva på att dela på de resurser och tillgångar som finns. Om ett skrivbord bara används till i snitt 20 procent av dess kapacitet, är det motiverat att ha det som ditt eget och inte dela på det och använda det när det behövs? Samma sak med mötesrum. Delade resurser kan ju ha betydligt högre nyttjandegrad. Det där stora mötesrummet kanske inte används så ofta på ett traditionellt kontor. Då är det bättre att hyra det när du behöver det.

 

Vad är hållbarhet för dig på Arena?

– Vi är lyhörda på trender och tendenser och arbetar ständigt med att bli smartare i vår teknik och med vår resursanvändning. Sedan tar vi ansvar för de människor som befinner sig på Arena. Med bland annat doft, ljud, ljus och ergonomi skapar vi en hållbar arbetsmiljö för de människor som rör sig på våra kontor. Så att de trivs, mår bra och kan prestera bättre.

 

Hur arbetar ni konkret med hållbarhetsfrågor på era anläggningar?

– Vi premierar samarbetspartners och leverantörer som också arbetar aktivt med hållbarhet. Där det går inreder vi våra arbetsplatser med återbrukade material eller återbrukar möbler som kanske kan kläs om eller rustas upp. 

 

Kan du ge några exempel på återbruk?

– Alla våra skrivbord på Arena Magasin X och vår allra senaste Arena Skrapan har återbrukade skrivbordsunderreden där man har kompletterat med nya toppskivor. De ser som nya ut! Skrivbord är annars svåra att återvinna med all teknik som finns i den höj- och sänkbara funktionen. Men på det här sättet får de nytt, längre liv och är dessutom snygga.

– Vi har också tagit fram en helt egen produkt där vi nyttjat stuvbitar för att skapa en ny men då återbrukad matta. Vi väljer gärna produkter som har inslag av återbruk i sig. Ett av mina favoriter är ett bord från SmilePlastics som är gjort av 100% återvunnen plast som man har tryckt som bordsskivor. Snyggt och hållbart utan att ge avkall på funktionalitet.

 

Har du fler exempel på hur ni jobbar med hållbarhet på era anläggningar?

Det viktigt för oss med att ha med alla fraktioner i pentryn för sophämtning. Tillsammans med Vasakronan och Ragnsells väger vi också soporna för att få kontroll på hur mycket som kastas. 

– Vidare arbetar vi med smart teknik som känner av hur ett rum används för att kunna reglera och effektivisera både ljus- och luftflöden. På Arena Sergel spolas toaletterna med regnvatten, renat i huset två gånger, vilket gör att vi sparar på dricksvattnet. Vi använder också akvifären i Brunkebergsåsen för att kyla och värma huset.  

– Vasakronan certifierar alla sina hus och Arena Sergel hittar man i ett Leed Platina hus och Skrapan i ett Leed Guld hus. Och med hållbarhetsrapporterna kan vi dela upp användning per kund för att enklare kunna mäta vår påverkan på miljön.

 

Berätta mer om vad som hänt på Arena under året som gått?

– Mycket har hänt under det senaste året på Arena. Under 2023 öppnade vi tre nya enheter inom Arena. En till i Göteborg, en i Malmö och en på Södermalm. Sedan 2020 har Arena öppnat sju enheter.

 

Hur har medlemstillväxten varit då och vilka lösningar ser ni högt tryck på? 

– Det är tre månader sen vi öppnade på Arena Skrapan och vi har nästan helt fullt på kontoren. Vi ser en väldigt hög efterfrågan på flexibla avtal och tillfälliga lösningar i alla våra regioner.

 

Vad har ni för förhoppningar för Arena under året som kommer?

– Nu när vi har etablerat Arena på alla Vasakronans orter, i de bästa citylägena, så hoppas vi att vi under året ska bli en naturlig och uppskattad arbets- och mötesplats för såväl medlemmar som våra hyresgäster på respektive ort.

 

Till sist, hur tror du coworkingåret 2024 kommer att bli? Vad kommer vi se för trender och utveckling?

– Trenden tror jag håller i sig och ökar i takt med kundernas efterfrågan på flexibilitet, hållbarhet, service och upplevelse. Företagen blir mer medvetna och ställer högre krav. Här gäller det att leverera tjänster och upplevelser som gör livet och arbetslivet enklare och bättre. Min övertygelse är att Cowork och flexibla lösningar får en allt starkare position framöver.

 

Vi på Workaround tackar Madeleine för intressanta insikter och tankar om Arenas arbete och branschens utveckling i stort och ser mycket fram emot att träffas på prisutdelningen för “Årets Coworking Awards 2023” den 6 mars.

Här kan du läsa mer om Workarounds initiativ Årets Coworking Stockholm, dess olika kategorier och tillvägagångssätt. 

Här kan du läsa mer om Arena.

Workaround